Friday, October 10, 2008

Kapitalisme


capitalism - Photo Hosted at Buzznet

Ini masa untuk bangun dan menyinar! Kata khatib yang khutbahnya tadi berkisar tentang kapitalisme yang semakin roboh. Kapitalisme adalah ketamakan yang bikin pengemis harus lebih gigih mengemis. Aqidah kapitalisme adalah riba. Teori kapitalisme berkisar tentang ini – jika anda miskin dan susah, anda lebih utama untuk ditindas. Perekonomian Islam dilihat sebagai penyelesaian sempurna untuk kapitalisme yang sakit. Dan kita bertanya, bukankah sejak 1400 tahun yang lalu Allah pernah menegaskan – Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri (di akhirat) melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan yang menyebabkan mereka menjadi gila. Yang demikian itu kerana mereka berkata bahawa jual beli sama dengan riba. Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba (Al-Baqarah, 275)?

Saat melihat Wall Street merudum teruk dan pemain-pemain utamanya tak mampu berdiri betul, kita barangkali semakin yakin, amaran daripada Tuhan sejak 1400 tahun yang lalu itu benar!

5 Comments:

Blogger M.Huzaifah Muntalip said...

Salam bro..selamat hari raya..
huhu nice post..
sume kat US tu skrang tgh berfikiran kacau.. nanti tak lama lagi, kat msia pun akan kena tsunami die gak..

10:42 AM  
Blogger idia_idawsa said...

salam bro... indeed... and they are criticising their own (and their forefathers') mistakes... the US bailout plan is itself a big sin according to the free market religion that they so highly worship...

and then bush rephrase it: "these measures are taken not intended to take over the free market, but to preserve it"

nicely put... :)

5:21 PM  
Blogger Hafez Iftiqar said...

Oteq, selamat hari raya jugak. Di Australia dah terasa dah tsunami dari wall street.

Aidi, indeed!! Mahathir was critised by the US when he came out with his bailout plan to preserve Malaysian financial institutions in 1997 Asian Financial Crisis. Now, history is repeating itself... I guess, the so called free market principle which should be free from government intervention is a laughable principle amidst the measures taken by Bush and his friends. Americans for OBAMA!! lol.

6:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam..bile nk update =)

11:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam hafez,

Actually right now, capatlism is dead. Once US Administration billed out financial instituitions, insurance conglomerates, automobile and major industries, USA turns into a SOCIALIST nation.

Capatilsm is really dead.

DrRahmatHH

12:30 AM  

Post a Comment

<< Home