Sunday, July 20, 2008

Hidup

DSC06919 - Photo Hosted at Buzznet

Di dalam Musnad Imam Ahmad ada disebutkan: Allah tidak menetapkan qadha’ bagi seorang hambaNya, kecuali qadha’ itu baik baginya. Kelemahan manusia, setiap kali berhadapan dengan peristiwa mengecewakan, terasa seolah-olah itu sebuah kegagalan yang berat. Hidup terasa sempit. Kecewa. Malu. Yang sering kita lupa, sering kali kesulitan itu membawa kepada jalan yang lebih luas dan lapang.

Dalam cabang psikiatri, atau sakit jiwa, antara soalan yang wajib ditanya kepada pesakit ialah: Apakah hidup terasa sangat tidak berguna sehingga menyebabkan anda terfikir untuk membunuh diri? Pentingnya soalan ini, jika berhadapan dengan pesakit yang menghadapi tekanan hidup, tidak menanyakan soalan ini menyebabkan pemeriksa menggagalkan anda. Itu dalam perubatan barat.

‘Kegagalan’ bukan bererti gagal untuk seorang Muslim. Segala qadha’ itu semestinya baik untuk seorang Muslim. Kata Allah, “...dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami gilirkan antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran)... (Ali-Imran: 140).

Waktu itu sangat gawat. Perjalanan dari Mekah ke Madinah sangat mencabar. Diburu musyrikin Mekah, seolah-olah segala usaha Rasulullah dan para sahabat akan berakhir. Berlindung di dalam Gua Thur, Rasulullah memujuk Abu Bakar, “...janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita...(At-Taubah, 40)”

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

..."Allah mengetahui apa-apa yang dihadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya"...
( al-Baqarah-255 )

10:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Alhamdulillah.
Update juga akhirnya!
Dah lama menunggu! :)
Semoga dalam baik2 saja!

10:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

“Jangan kamu sangka kamu telah beriman sebelum kamu diuji” (Al-Ankabut 1-2)..jiran

7:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

entry yg byk ertinya buat ana..jazakallah..

4:21 PM  
Blogger FGPN said...

This comment has been removed by the author.

7:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam, baru semalam terlihat seorang pakcik;bekas wireman(menurut makcik saya pernah membuat wiring di rumahnya) ke sana-ke mari tanpa hala tuju, kurang siuman, saya bertanya makcik, apa terjadi padanya? jawab makcik, itulah, dulu tak solat, tak ikut syariat Allah...

10:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

...kadang2 bila ALLAH menguji,tandanya Dia rindu mendengar rintihan hambaNya berpanjangan..

1:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

well said

1:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

"jangan difikir derita akan berpanjangan, kelak akan membawa putus asa pada Tuhan, ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan, setelah kabus berlalu, pasti cerah kembali.. ujian adalah, tarbiah dari Allah.."

5:00 AM  
Blogger Hafez Iftiqar said...

Anonymous 1; Terima kasih atas peringatan dengan ayat Kursi tersebut. Dalam banyak hadith, ayat Kursi adalah ayat teragung dalam Al-Quran.

Moja; Semoga dapat sedikit manfaat insyaAllah. Sebetulnya, saya sedikit keletihan... Semoga baik2 juga =)

Jiran; Ujian benda biasa sahaja dalam hidup. Seluruh kehidupan tu pun dah suatu ujian =)

Anonymous 3; Mudah-mudahan insyaAllah. =)

Fatin;"Dan mohonlah pertolongan (dari Allah) dgn sabar dan solat..." (AlBaqarah, 45)"

Jiha; terima kasih atas perkongsian.

Afaf; =)

Kakak; =)

12:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

"jika doamu dimakbulkan tandanya Allah menyayangi dirimu, jika lambat dimakbulkan tandanya Allah ingin mengujimu Dan jika doamu tidak dimakbulkan, sesungguhnya Allah merancang yg terbaik untukmu.."

9:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

reflect back as i read the news of a form 3 student jumped off from 3rd floor in school in butterworth today. due to distress according to the teachers.

sesungguhnya iman akan meyelamatkan kita. subhanallah. seorang sahabat pernah menitipkan: kita rehat di dunia sana, disini bukan tempat kita berehat panjang~

2:05 PM  
Blogger idia_idawsa said...

hatiku yg suram menjadi terang, dilegakan petikan ayat2 suci dlm petikan ini...

jazakallah :)

5:31 PM  
Blogger abdul mohsin said...

tapi macam mana 'kenapa ada kenapa'?

3:01 AM  

Post a Comment

<< Home