Wednesday, March 19, 2008

Hysteria, propaganda, Chlamydia dan penipuan

discharge - Photo Hosted at Buzznet


Cerita 1 (Hysteria dan propaganda)

Hysteria datang daripada perkataan hysterus, hysterus daripada bahasa Greek bermaksud rahim (uterus). Lama sebelum perubatan moden dan perubatan berasaskan agama, ilmu-ilmu perubatan lahir daripada pemerhatian. Seperti istilah diabetes mellitus (kencing manis) dan diabetes insipidus (kencing tawar) yang lahir daripada merasa air kencing pesakit (dengan lidah). Pemerhatian orang Greek kuno, perempuan menjadi tak tentu arah sebelum haid. Simptom tak tentu arah tersebut dikaitkan dengan hysterus (rahim) - otak perempuan yang tidak harmoni sebelum berdarah. Pada mereka, otak perempuan letaknya di bawah! Begitu cerita tutor saya.

Pemerhatian zahir tak semestinya betul. Kajian sentiasa diperlukan. Barangkali, mempercayai propaganda adalah sama dengan mempercayai otak perempuan berada di bawah dan berdarah setiap 28 hari! (purata kitar haid normal) - kepercayaan tanpa kajian mendalam.

Cerita 2 (Chlamydia dan penipuan)

Seorang perempuan yang hanya beberapa minggu akan berkahwin hadir dengan bakal suaminya ke hospital. Simptom – nanah berlendir yang keluar dari faraj. Soalan rutin untuk simptom sedemikian adalah berkenaan hubungan kelamin. Kata bakal suaminya, mereka tak pernah berhubungan kelamin dan bakal isterinya masih dara. Ujian sampel dari kawasan faraj positif Chlamydia. Chlamydia organisma yang berjangkit melalui hubungan seks. Di hari yang lain, tanpa bakal suaminya dalam bilik konsultasi, dia mengaku telah berhubungan kelamin dengan bosnya di pejabat.

Penipuan selalunya akan terungkap. Terutama oleh orang yang mahu berfikir dan ahli. Barangkali, menipu orang yang mahu berfikir adalah sama dengan menipu doktor tentang nanah berlendir yang keluar daripada faraj tak mungkin disebabkan oleh Chlamydia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home