Sunday, October 28, 2007

Ahmed Kurdish, Gadis Melayu dan Erdogan

turkey flag - Photo Hosted at Buzznet


Saya mengenali beliau waktu mengikuti kelas Bulugh Al-Maram di markas Ahlu Sunnah Wal Jamaah. Daftar nama dalam telefon bimbit saya, Ahmed Kurdish merujuk kepada beliau. Beliau bercerita tentang seksanya hidup di Iraq yang memaksanya lari ke Australia. Sebelum sampai ke Australia, beliau berkelana secara tidak sah di Malaysia. Ada sebuah keluarga yang simpati menumpangkan beliau di rumah buat beberapa bulan. Kata beliau, dia suka sopan santun masyarakat Melayu. Katanya, dia tidak pernah bertemu gadis sesopan gadis-gadis Melayu. Dengan nada berseloroh, dia berharap, Tuhan menjodohkannya dengan gadis Melayu.

Saya tak tahu apa perasaan beliau bila mendapat berita yang Turki sudah siap menyerang puak Kurdish yang memberontak di sempadan Turki-Iraq. Menjadi seorang Kurdish barangkali suatu ujian buat beliau. Beliau menunjukkan parut yang merentangi dahi beliau, katanya, diseksa polis Parti Baath Saddam Hussein. Barangkali akan ada ahli keluarganya yang akan menjadi korban peluru tentera Turki. Tayyip Erdogan yang menurut ramai orang sinar harapan Islam di sebalik pekat sekular Turki sudah bertegas mengambil tindakan ketenteraan terhadap pemberontak Kurdish. Saya tak pasti, Erdogan berbangga atau tidak dengan keperwiraan Salahuddin Al-Ayubi, seorang Kurdish yang terkenal merebut kembali Al-Aqsa dari tangan tentera salib. Itu sebab saya sangat curiga dengan politikus. Kebanyakan politikus adalah sekelompok manusia yang sanggup memperkudakan apa sahaja demi politik. Di negara saya sebagai contoh, bukan lagi rahsia yang Parti Islam adalah sarang tempat membiaknya Syiah. Logik di sebalik ini, politikus mesti memperkudakan apa sahaja peluang untuk kepentingan politik. Erdogan juga seorang politikus. Saya memang berharap, Erdogan bukan seperti politikus-politikus lain. Dalam apa-apa peperangan, yang menderita selalunya orang awam. Dan saya pasti, teman saya, Ahmed Kurdish akan bersedih…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home