Monday, May 22, 2006

To whom it may concern

Kepada yang berkenaan,

Pertambahan Bilangan Taik dan Bayi Luar Nikah di Tandas Awam

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Untuk pengetahuan pihak tuan, bilangan taik semakin banyak di tandas awam milik saya. Dicampur dengan kebodohan rakyat negara ini yang tidak diajar berak dengan betul, maka masalah saya semakin rumit. Setiap hari ada sahaja taik yang perlu saya basuh bagi menjamin tandas awam milik saya bersih dan segar. Taik ini usah katalah, busuknya tidak dapat saya gambarkan dengan menulis surat ini. Oleh itu saya sertakan sampel taik yang diberak oleh seseorang pada pagi ini. Saya berharap agar pihak tuan dapat mencium bau taik yang saya sertakan bersama surat ini dan saya tidak bertanggungjawab sekiranya pihak tuan mati kebuluran akibat tidak lalu makan. Saya berpendapat anak-anak muda kita semakin kehabisan nilai-nilai akhlak. Mereka gemar melepak di sekitar kawasan kompleks membeli belah kemudian apabila sakit perut datang berak di tandas jagaan saya tanpa membasuh taik kepunyaan mereka. Saya memohon untuk menaikkan harga masuk tandas awam daripada 20 sen kepada 2 ringgit memandangkan mencuci taik mereka bukanlah kerja senang. Saya yakin bahawa taik mereka sangat busuk kerana mereka makan benda-benda yang haram datang daripada duit haram. Untuk pengetahuan pihak tuan, saya juga mengalami stress yang amat sangat sehingga mengalami gangguan emosi. Segala jenis makanan kelihatan seperti taik kepada saya. Berikutan kenaikan harga minyak, maka saya fikirkan adalah wajar permintaan saya dipertimbangkan.

3. Seiring dengan kemajuan negara dan pertambahan taik, anak luar nikah juga semakin bertambah. Setiap hari ada sahaja bayi yang saya jumpai dalam mangkuk tandas. Saya kesian juga kepada bayi-bayi itu, mereka sepatutnya minum susu bukannya makan taik. Taik ini bukanlah sesuatu yang sedap untuk dimakan dan menurut seorang doktor yang sangat saya kagumi, iaitu Dr Mohd Hafez Iftiqar, taik tidak bagus untuk kesihatan bayi. Mungkin Dr Hafez telah menipu saya, sebab saya pernah melihat arnab saya memakan taiknya semula. Apa pun, memandangkan taik yang ada di tandas awam saya sangat busuk, saya yakin Dr Hafez telah bercakap benar. Masalah dengan anak luar nikah yang ada dalam lubang jamban ini, mereka mengganggu taik-taik daripada disalirkan ke dalam tangki taik. Disebabkan itu taik telah melimpah-limpah keluar seperti mata air memenuhi lantai tandas awam saya. Saya menyarankan pihak kerajaan menghukum keras mereka yang bersetubuh secara haram dan akhirnya mencampakkan anak luar nikah dalam jamban ini. Mungkin mereka boleh disebat 100 kali di khalayak umum atau dibaling batu sampai mati. Jika kerajaan tidak bersetuju, mungkin boleh disediakan tong sampah kitar semula di hadapan tandas awam saya supaya bolehlah nanti remaja-remaja kita membuang anak mereka dengan mudah. Saya juga menyeru supaya pembangkang jangan pandai cakap sahaja dalam melaksanakan hukuman keras terhadap mereka ini kerana saya sudah tidak tahan dengan limpahan taik yang melampaui kebiasaan ini.

3. Memandangkan masalah taik yang semakin serius ini, saya juga ingin menyarankan kepada semua parti politik supaya memasukkan kesungguhan usaha membenteras kebanjiran taik-taik di kalangan masyarakat dalam manifesto pilihanraya mereka. Mana-mana kerajaan baik pusat atau negeri, saya cadangkan supaya mewujudkan jawatan Menteri Hal Ehwal Taik dan Tandas Awam, begitu juga dengan kerajaan negeri, mungkin boleh mewujudkan Exco Taik dan Tandas Awam. Saya berjanji akan memangkah mana-mana parti yang meletakkan usul ini masuk ke dalam manifesto mereka. Di peringkat NGO, saya cadangkan supaya diwujudkan persatuan yang khusus untuk mendidik anak-anak remaja kita berak dengan beretika. Saya sukarela untuk mengajar mereka mencuci tandas awam dan mengenali jenis-jenis taik yang mungkin membanjiri tandas awam. Saya juga lebih daripada rela untuk menjawat jawatan sebagai Menteri Taik jika ditawarkan dan saya berjanji tidak akan menerima rasuah daripada mana-mana remaja yang berak atau pun daripada mana-mana penjaga tandas awam.

4. Perut saya sangat sakit sekarang ini. Sebelum saya pergi berak, sekali lagi saya memohon pihak tuan untuk mengambil serius soal taik dan bayi luar nikah yang terpaksa makan taik sebaik dilahirkan. Bersama-sama surat ini saya letakkan taik yang telah saya janjikan tadi. Jika pihak tuan masih belum berpuas hati dengan sampel taik yang saya sertakan, mohon dimaklumkan kepada saya supaya dapat saya kirim taik-taik yang lain. Segala kerjasama pihak tuan saya dahului dengan ucapan terima kasih.

Yang benar,

Mamut bin Mumut
(Penjaga Tandas Awam)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home