Friday, April 06, 2007

Sendirian

Photo Hosted at Buzznet




Gambar ini saya judulkan sebagai ‘alone’. Diambil waktu saya di Sydney. Dalam kehidupan ini, berseorangan punya fungsi tertentu, bergantung pada cara dan tujuan. Sebagai contoh Dr Ramadhan Al-Buthy yang terkenal dengan Fiqh Sirah menghuraikan ikhtila’ Rasulullah di Gua Hira’ seperti berikut: manusia mewah dengan penyakit yang tidak dapat dibersihkan kecuali dengan ubat uzlah dan bermuhasabah dalam suasana hening jauh daripada keramaian dunia.

Saya gemar bersendirian di tepi pantai untuk merasa kerdil di samping kehebatan Tuhan. Waktu itu, saya adalah semut di sisi laut luas.
p/s: Saya rasa bersalah tiap kali menulis satira keras. Maafkan saya andai ada mengguris perasaan sesiapa. Wallahualam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home