Thursday, February 08, 2007

Cupid Bogel

Photo Hosted at Buzznet
Cupid Bogel

Mangu dalam pijar mentari
Yang enggan mengalah
Tika siang sedia berpapasan
Dengan malam. Semilir yang tidak tekal
Yang terkadang mahu menderu deras
Dan kadang kala mahu tenang menyapa
Manusia, pantai dan aku
Yang dicuri senja.


Di batas laut yang mengheret siang
Angin tak semena menjadi raksasa
Amuk. Menghambat ke pantai
Menghambat jauh mimpi. Jauh
Tentang cinta
Tentang rindu
Tentang sayang
Yang telah bertunas dan mahu membesar
Ditugal Cupid bogel
Yang sebetulnya
Adalah syaitan.

Kata Tuhan, mudahnya
Baik untuk baik
Jelik untuk jelik
Tenang. Ini zaman muda
Yang bergelora seperti laut
Tuhan Maha Adil!
Tempikku ke dada malam

Sewaktu anak cilik bermain cinta
Aku bilang sama bintang
Esok atau lusa, aku pasti
Menggalah mentari.

Hafeziftiqar,
1 Feb 07, Frankston.

P/s: Kalau kamu yang bujangan (i.e. tidak bertunang atau berkahwin) mahu berfikir, kamu mungkin akan lebih senang kalau kamu merdeka. Jodoh di tangan Tuhan. Sempena ‘Valentine Day’ (yang sepatutnya tidak kamu sambut), ucapan saya untuk kamu; Jangan ditipu Cupid bogel! Kata seorang teman tidak wujud saya; Daripada kamu bermain cinta lebih baik kamu bermain kite surfing! Kalau kamu pernah, katakan seperti ini; Saya enggan lagi! Kalau kamu masih atau kalau kamu perlu, saya harap kamu faham akan batasan yang melingkari kamu, jangan sampai lepas daripada batasan yang ada (kerana saya bukan anti-cinta :p). Kata Hassan Al Banna; Tanggungjawab lebih banyak daripada masa. Wah! Alangkah rugi kalau menambah tanggungjawab yang tidak perlu! Salam daripada saya dalam kedamaian pantai Frankston.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

bagus sekali puisi ini
masyAllah...
moga anugerah akal dari Yang Esa tidak tersia begitu saja...

12:57 AM  

Post a Comment

<< Home