Wednesday, April 13, 2005

--An0Nymous--serangan pertama =)

Ucapan terima kasih kepada saudara/ri anonymous yg menulis:
Anonymous said...
karut lah kamu ini,melayu yg terlampau nak menjadi arab nampaknya.Arab tak semestinya Islam,Islam tak semestinya Melayu.Kamu seorang jumud pada pandangan saya.
10:46 PM
(komen terhadap cerpen anak pungut)

komen saya: tak perlu meniru identiti arab sedang kita punya identiti sendiri. Kalau saya diberi pilihan oleh Allah untuk menjadi arab atau Islam, saya pilih Islam. Kenyataan: Arab tak semestinya Islam, Islam tak semestinya melayu akan hanya dibuat oleh manusia yang takuk fikirannya rendah kerana Islam adalah agama universal, hatta jika seorang manusia yang kerjanya menyembah ulat gonggok sebagai tuhan akan menjadi Islam selepas mengucap dua kalimah syahadah; tanpa perlu mengira citra seperti bangsa. Andai arab atau melayu yang mengambil keputusan untuk menyembah ulat gonggok, maka secara automatik dia keluar dari Islam (usahlah membuat kenyataan yang dangkal sebegini lagi)-maaf contoh yang saya gunakan (ulat gonggok) terlampau dan melampau=).

jumud: harap pemberi komen jelas dgn maksud kata ini. jumud ertinya beku, kaku dan kolot. orang yg mengatakan melayu tidak boleh jadi arab dan arab tidak boleh jadi melayu (yang sy maksudkan dr segi pemikiran, mana mungkin boleh ditukar penampilan fizikal, daripada hidung kemek kepada hidung mancung-kecualilah dengan berbelanja besar untuk pembedahan plastik- atau berdada licin kepada penuh dengan bulu-bulu kerinting-kecualilah dengan manipulasi susunan genetik agar boleh diekspresikan oleh tRNA kepada 'protein bulu banyak' : harap teman2 dalam bidang perubatan atau yang pernah mengambil biologi tidak mentertawakan saya ), adalah sebenar-benarnya jumud. Andai pemikiran boleh dikombinasikan dengan pelbagai citra fikir, itulah yang dikatakan berfikiran terbuka, untuk lebih terbuka lagi, saya cadangkan citra fikir kita digabungkan antara panduan fikir samawi (bimbingan wahyu ie Al-Quran) dan pengalaman (yang ini termasuk cara fikir arab, melayu,cina,india,yahudi dsb) yang boleh diasimilasi menerusi pendedahan budaya, penghayatan massa, dan pembacaan. berdasarkan definisi yang telah saya nyatakan: pendapat saya pemberi komenlah jumud kerana hanya meletakkan cara fikir melayu sekadar dalam lingkungan melayunya. Karutlah pemberi komen ini, seorang yang terlampau jumud pada pandangan saya (ps: saudara/ri, jumud itu kalimah arab; kalau mahu mengekalkan identiti melayu: gunakan kata berikut-kolot, beku atau kaku)

Saya sertakan petikan dari Surah AlBaqarah (surah lembu betina @ sapi dalam bahasa melayunya, ps: jangan sampai memelayukan kesemuanya persis Mustafa Kamal Attartuk yg menjangkau batas yg ditetapkan Allah)

'hai org2 yg beriman, masuklah kamu ke dalam Islam seluruhnya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) setelah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah bahawasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana'(2:208-209)

juga ole-ole (bagi meraikan melayu yg kaya dengan seni) buat saudara/ri yg memberi komen:

ilmu dan faham mestilah maujud,
tidak nanti tersalah nahu;
habis orang dikatanya jumud,
jumud sendiri siapa yang tahu?

(maaf kiranya kata yang saya susun terlampau keras, maaf juga kerana selepas ini saya tidak akan melayan pendapat sebegini dangkal kerana banyak mensia-siakan masa saya)

wallahualam.

8 Comments:

Blogger idia_idawsa said...

Anonymous said...
karut lah kamu ini,melayu yg terlampau nak menjadi arab nampaknya.Arab tak semestinya Islam,Islam tak semestinya Melayu.Kamu seorang jumud pada pandangan saya.
10:46 PM


Saya tidak nampak dimana penulis cuba menjadi kearaban mahupun kemelayuan. Pada pendapat saya, isu yg diutarakan lebih bersifat global dan barangkali islamik. "Andai" yang islamik itu yang dikira kearaban,maafkan saya,saya kira saudara/i yang berfikiran jumud.Ingin saya tekankan perkataan "andai".Hatta contoh kepimpinan melalui Umar Al-Khattab,seorang arab quraisy,pun diasaskan dibawah lembayung keyakinannya pada Islam bukan kerana sifat kearabannya.

Sekian pendapat insan pacal.

9:16 AM  
Blogger idia_idawsa said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:25 AM  
Blogger idia_idawsa said...

pembetulan... diekspresi oleh ribosome (lebih tepat lagi 80s ribosome memandangkan kita berbicara tentang makhluk berakal) dengan bantuan tRNA (pemandu lori yang membawa kargo, rata2nya amino acid atau lebih tepat lagi aminoacyl-tRNA) dan aminoacyltransferase (enzyme pemangkin,penderas formasi)

Tidak lupa kepada sahabat akrab mereka, ATP... banyak sekali diperlukan... 2ATP utk pasang satu, bunyi macam sedikit... tp kalau dah rata2 protein ribu2 panjangnya, tak ke banyak...


Hehehe... bukan kerek apatah lagi angkuh... sekadar melampiaskan dogma2 yang disumbat dalam minda... nak exam isnin ni bro... doakan saya insya Allah...

9:34 AM  
Blogger hafez said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:27 AM  
Anonymous Fahd Razy said...

A'kum...sori menyampuk.Tahniah la...teruskan menulis!!! Kalau boleh, pugar semangat kawan2 kat aussie tu. biar ramai2 sertai jemaah karyawan...=) hmmmm.soal anonymous tu, pdgn saya, jgn diambil serius. Itulah cabaran paling utama kalau hendak jadi penulis, 'baling batu sorok tangan'=fenomena biasa. Hampir semua penulis akan kena. Sebab bila kita kongsi karya dengan khalayak, semestinya akan timbul pelbagai respon, baik membina, atau menjatuhkan....makin ramai pembaca kita, makin tinggi probability nak jadi...abaikan je. InsyaAllah...teruskan usaha!!yeahh!!!=p

11:27 AM  
Blogger hafez said...

idia_idawsa,terima kasih atas pandangan berkenaan 'anonymous' dan informasi berkenaan transformasi kod genetik kepada rantai protein...tersilap pula saya menyatakan tRNA yang mengekspresikan kod mRNA...bagus juga mengakrabkan sains dan sastera sebegini, terutama dogma-dogma yang dihafal ibarat meghafal zikir (bagi melayu yang tidak tahu arab, hafaljer lah dgn taklid)=)...juga fahdrazy a.k.a sifu saya yg mengajar cara meletakkan chatterbox juga pendapatnya...sy doakan semua sahabat2 di rantau Celtic berjaya hendaknya dalam apa jua yang dilakukan, lebih utama dgn redhaNya...InsyaALLAH.

12:20 PM  
Anonymous ismail ucc said...

wslm....
hehe..kerasnye...tapi best gak menghentam balik...kesian org melayu tu...dia hanyalah mangsa keadaan...dididik daripada kecik dgn jahiliyah islamiyah...nak buat macam mane...apeppun teruskan menulis..wahai syed qutb II, inysaallah...jumpe di australia...
wslm

12:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

bercakap pasal bangsa, teringat seorg mualaf kat the-country-so-called-zimbabweyg pernah kata gemilangnya kerajaan melayu melaka satu ketika dahulu bukannya kerana hebatnya kepimpinan sultan melayu itu, tapi kerana berkembang pesatnya ISLAM di melaka ketika itu.. taktau la ada kaitan ke tak dgn isu nih. jus nk share :D n to tuan rumah, great writing. teruskan membongkar kebenaran melalui karya nta. moga ada yg tercelik setelah sekian lama ter'rabun' ataupun ter'buta'.

5:00 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home